Onderstaand bericht gaat over het gebruik van online applicaties (website of mobiele toepassingen) voor het maken van klachten/meldingen over situaties in een gemeente.

Eenvoudig een foto maken met BuitenBeter van de melding

Afgelopen week stond er een artikel in het Nieuwsblad voor Huizen over het feit dat diverse Huizers zich ergeren aan de rotzooi die anderen laten rondslingeren. Helemaal gelijk hebben ze aangezien de vervuiler zelf van de voorzieningen gebruik moet maken zoals prullenbakken, afvalcontainers, scheidingsstation, etc.  Naast het melden van deze klachten aan de media kan je eenvoudig contact hierover opnemen met de gemeente. Een klacht maken bij de gemeente is al relatief eenvoudig aangezien dat via de website kan of telefonisch via 0800-0233490.

Sinds kort zijn er via internet en de diverse smartphones (iPhone, HTC, etc)  ook mogelijkheden om een klacht of probleem online te melden. Groot voordeel van deze applicaties en centrale oplossingen is, is dat je niet op zoek hoeft naar de locatie waar op gemeente website je een melding moet maken. Handig als je bijvoorbeeld een klacht wil melden in een andere gemeente dan waar je woonachtig bent. Daarnaast is het zo dat bij diensten zoals ‘Verbeter de buurt‘ je ook inzichtelijk krijg als er reeds een melding is gemaakt van een probleem.

Website of smartphone applicatie

Groot voordeel van een oplossing via een externe service is, zoals hierboven vermeld, het gemak.  Zo kan je bij ‘Verbeter de buurt’ eenvoudig via een kaartweergave aangeven waar de melding plaats heeft gevonden. Verder kan je van de aangesloten gemeenten het follow-up proces in de gaten houden.  De gemeente Huizen is aangesloten bij ‘Verbeter de buurt’ en je ziet van de reeds gesloten meldingen hoe de gemeente met het proces rondom de melding is omgegaan. Na terugkoppeling van de gemeente kan de melder deze klacht vervolgens afmelden. Het maken van een melding bij ‘Verbeter de buurt’ ga eenvoudig.  Na het zoeken op een postcode kan je op de knoppen ‘nieuw probleem’ of ‘nieuw idee’ klikken om een formulier in te vullen met het probleem of klacht.

Voor de iPhone, Android en Windows Mobile zijn de applicaties BuitenBeter en BurgerConnect beschikbaar. Zeer eenvoudige applicaties waarmee je in een paar stappen een melding maakt. Deze melding wordt vervolgens naar de gemeente verstuurd, wanneer de gemeente niet is aangesloten gaat dit per e-mail. Inmiddels heb ik al enkele (proef)meldingen gemaakt met BuitenBeter. Dit gaat goed en je krijgt binnen enkele dagen een automatische brief van de gemeente dat de melding in behandeling is. De meerwaarde van deze applicaties is dat je melding wordt gemaakt op basis van je GPS locatie en dat je gemakkelijk een foto kan toevoegen. Bij aangesloten gemeenten krijg je zelfs een follow-up op de melding via de applicatie.

Conclusie

Momenteel zie ik in BuitenBeter het meeste potentieel, mede vanwege de eenvoud en het gebruikersgemak. Daarbij heb je je telefoon veelal bij de hand en een computer niet om een melding te maken bij ‘Verbeter de buurt’.  De transparantie van ‘Verbeter de buurt’ en BurgerConnect is wel een groot voordeel aangezien je kan zien hoe de gemeente met meldingen omgaat (aangezien deze openbaar zijn) en of een melding reeds is gedaan. Wellicht zijn dit nog toekomstige eigenschappen die BuitenBeter toegevoegd kunnen worden. Nadeel bij BurgerConnect is dat je met behulp van ‘volgende’ (rechtsboven) de stappen moet doorlopen waardoor het minder gebruiksvriendelijk overkomt als BuitenBeter.

Hieronder een overzicht van de stappen die je moet doorlopen om een melding te doen via BuitenBeter.

BuitenBeter - In 4 stappen een melding maken van de situatie

Update: Zie ook deze reportage op RTL Nieuws over het online melden van klachten.

Een klacht of probleem melden bij de gemeente
Getagd op:                     

5 gedachten over “Een klacht of probleem melden bij de gemeente

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *