Geen cookies meer voor 'retargergeting' door opt-out

Eind augustus is het volg-mij-niet-register geïntroduceerd door de Europese Unie. Met behulp van het volg-mij-niet-register is het voor burgers mogelijk om je af te melden voor de terugkerende advertenties op internet. In het verleden heb ik al eens geschreven over de Terugkerende advertenties van de Wehkamp, en kan een Europees initiatief dan ook alleen maar aanprijzen.

Van ’toon-mij-niet-register’ naar een ‘volg-mij-niet-register’

In mijn eerder bericht pleitte ik voor een ’toon-mij-niet-register’. Dit is het helaas niet van gekomen aangezien de bedrijven wel graag een advertentie tonen aan de websitebezoekers. Voor de markt is dit uiteindelijk neergekomen op een ‘volg-mij-niet-register’. De zogenaamde retargeting (of interest based advertising) advertenties hebben in dit geval dan geen effect meer en je krijgt als gebruiker een standaard advertentie te zien in plaats van één waarin de interesses (of eerder bekeken producten) worden getoond.

Op de website van Your Choice Online staat uitgelegd hoe het één en ander in zijn werk gaat. Het is goed om te lezen dat er belangrijke partijen zoals Google, Microsoft, Sanoma aan deelnemen. Ook de partij van de Wehkamp doet hier aan mee en hierdoor zou het volgen van je interesses niet meer voor moeten komen.

Helaas doen nog niet alle (internationale) partijen hieraan mee. Via de service van Network advertising kan je je ook nog afmelden voor overige partijen.

Opt-out of opt-in

Het principe van het ‘volg-mij-niet-register’ gaat nu uit van een opt-out, maar het zou beter zijn geweest wanneer het een ‘opt-in’ zou zijn. Daar ging mijn eerder idee rondom een ’toon-mij-niet-register’ ook vanuit, echter denk ik niet dat de advertentiemarkt daarvoor te porren is. Nu moet je als consument je wapenen tegen de praktijken van deze bedrijven. Momenteel ligt er een wetsvoorstel bij de Eerste Kamer die strengere eisen stelt en uitgaat van het ‘opt-in’ principe. Als consument moet je aangeven of je prijs stelt op retargeting advertenties.

Verder werkt de service van de ‘opt-out’ op basis van cookies. Zodra je je cookies verwijderd of gebruik maakt van een andere webbrowser zullen de advertenties je weer gaan volgen.

Wetgeving rondom het vastleggen van data

Dit initiatief van het ‘volg-mij-niet-register’ loopt vooruit op een wetsvoorstel die eerder door de Tweede Kamer is aangenomen. Op 13 september zal de Eerste Kamer hierover vergaderen op basis van deze beschikbare informatie. De wetgeving is zeer streng en kan gevolgen hebben voor diverse advertentiebedrijven die vanuit Nederland opereren. Er bestaat ook nog een kans dat de Europese Unie (commissaris Kroes) zal ingrijpen, zij pleiten immers voor zelfregulering vanuit de branche.

Ik ben ook erg benieuwd wat er na 13 september met deze wetgeving zal gebeuren. Er zitten nog enkele haken en ogen aan de uitvoering van het ‘volg-mij-niet-register’ en de invoering van de nieuwe wet. Hoewel het Nederlandse wetsvoorstel stringent is lijkt het mij een stap in de goede richting!

Geen terugkerende advertenties door het volg-mij-niet-register
Getagd op:                         

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *