LinkedIn: Kansen creëren met de Social Selling Index

De Social Selling Index score op LinkedIn.

De Social Selling Index score op LinkedIn.

Voor sociaal media zijn er diverse meetinstrumenten beschikbaar om de effectiviteit te controleren. Zo zijn er de systemen van Klout en Peerreach die aangeven hoe jij scoort ten opzichte van andere sociaal media gebruikers. Onlangs kwam ik in aanraking met de Social Selling Index (SSI) van LinkedIn. Deze index is een mooie manier om kansen te creëren op LinkedIn. Het is een vorm van gamification die tot doel heeft betere profielen te realiseren op LinkedIn.

Eerder schreef ik al over LinkedIn Endorsements en gaf ik diverse tips hoe deze gebruikt konden worden. Ook schreef in mijn artikel voor CDA Bestuursforum hoe kan je participeren/profileren op LinkedIn. De Social Selling Index van LinkedIn brengt deze (en andere) onderwerpen samen. Op basis van 4 onderwerpen wordt je score bepaald en kan jij aan de slag om deze scores te verbeteren.

Social Selling Index: Meetfactoren

Social Selling Index - 100% bereiken

SSI op 100%

Om de Social Selling Index te bepalen maakt LinkedIn gebruik van 4 onderwerpen waarop je elk maximaal 25 punten kunt behalen. Het gaat om de volgende 4 punten:

  1. Professioneel merk creëren: Ofwel hoe zit het met de actualiteit van je profiel, hoe up-to-date is jouw profiel en heb jij endorsements en recommendations;
  2. Juiste personen vinden: Ofwel zichtbaarheid en vindbaarheid, hoe goed weet je de juiste mensen te vinden en hoe goed weet men jou te vinden;
  3. Informatie uitwisselen: Ofwel effectiviteit van het LinkedIn platform; het volgen van bedrijven en groepen, maar ook wat deel jij en hoe is je social interactie;
  4. Relaties opbouwen: Ofwel hoeveel volgers heb je en zijn het personen met een ‘hoge functie’.

Top 5 tips – Social Selling Index om kansen te creëren

De Social Selling Index levert gebruikers van LinkedIn de mogelijkheid om de profielen te optimaliseren. Daarnaast geeft het inzicht in de wijze waarop LinkedIn met de profielen omgaat als het gaat om indexering, tonen in de zoekresultaten, etc.

Tip 1 – Je persoonlijk merk opbouwen

Met behulp van de Social Selling Index jouw persoonlijk merk creëren.

Met Social Selling Index jouw persoonlijk merk creëren.

Er zijn diverse cheatsheets te vinden om je LinkedIn profiel te optimaliseren. Het optimaliseren zorgt ervoor dat je sneller en beter wordt gevonden. Het is belangrijk om jezelf te correct positioneren. Dit verhoogt dat je wordt gevonden als een betrouwbare autoriteit binnen jouw vakgebied.

Wat belangrijk is, is dat je gebruikt maakt van LinkedIn Endorsements en aanbevelingen. Hiermee verhoog je je reputatie en je persoonlijk merk. Participatie in LinkedIn groepen is een goede start om je persoonlijk merk op te bouwen.

Tip 2 – Vakgerelateerde informatie delen

Het delen van informatie is belangrijk voor het opbouwen van jouw netwerk. Om hoger te scoren is het belangrijk dat je relevantie informatie deelt met jouw netwerk. Informatie voor het delen is op de volgende wijze te vinden en te delen:

  1. Zet een Google Alert op vakgerelateerde nieuwsberichten zodat je dit kunt delen in je netwerk;
  2. Verdiep je in je eigen netwerk door het bezoeken van websites van bedrijven in jouw netwerk zodat je meer inzicht krijgt in de bedrijfsprofielen en interesses;
  3. Je netwerk doornemen en hun social mediaprofielen volgen om kennis te nemen van de interesses.

Tip 3 – Zorgvuldig connecties samenstellen

Zorgvuldig kiezen van je netwerk voor hogere SSI score

Zorgvuldig kiezen van je netwerk voor hogere SSI score

LinkedIn kijkt voor de Social Selling Index naar zogenaamde beslissers in je netwerk. Het is van belang dat je verbinding maakt met hooggeplaatste personen binnen bedrijven. Neem hiervoor zorgvuldig je netwerk door en analyseer de organisatiestructuren van je personen uit jouw netwerk.

In het verlengde hiervan is het ook de interactie met deze connecties van belang. Deze zorgvuldig opgebouwde connecties vinden het ook prettig als er interacties is. Volg de bedrijfspagina’s en reageer op de berichten die worden gedeeld.

Tip 4 – Vraag relaties om te delen en liken

Vraag connecties om jouw berichten te liken en te delen.

Vraag connecties om jouw berichten te liken en te delen.

Om gezien en gevonden te worden is het delen van informatie zoals bij Tip 2 beschreven erg belangrijk. LinkedIn houdt ook rekening met de likes en reacties die jij krijgt op je berichten. Omdat niet alle berichten door iedereen gezien worden is het verstandig relaties uit je netwerk te vragen of ze jouw bericht willen liken en delen.

Sommige personen doen dit ook door de rekensommetjes, plaatjes met citaten, etc. te delen omdat deze altijd voor veel interacties zorgen.

Tip 5 – Connecties bellen of ontmoeten

De kracht van LinkedIn is natuurlijk dat je een zorgvuldig netwerk opbouwt. Zodra je connecties hebt gemaakt is het voor je Social Selling Index verstandig om daadwerkelijk in contact te treden met je connecties. Dit levert meer zichtbaarheid op en leidt uiteindelijk tot een betere verkoop van je eigen merk.

Kansen creëren op LinkedIn!

Om hoger op de Social Selling Index te komen, is het belangrijk dat je digitaal in jezelf gaat investeren. Deze investering zal in het begin tijd vragen, maar uiteindelijk zal het zichzelf terugbetalen. Bovenstaande top 5 tips zorgen ervoor dat de tijd minimaal zal zijn die er nodig is om je Social Selling Index te verhogen.

, , ,

Over Ruben Woudsma

In het dagelijks leven werkzaam als IT Specialist (Test manager, scrum master of product owner). Daarnaast ben ik actief als raadslid namens voor het CDA in de gemeente Huizen. Ook actief in de protestantse kerk te Huizen, in het bestuur van kinderboerderij Huizen en lid van de identiteitscommissie PCBS De Parel.

Blijf op de hoogte

Aanmelden bij de e-mailnieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Nog geen reacties.

Geef een reactie