Stand van zaken rondom sociale media in Nederland (2014).
Stand van zaken rondom sociale media in Nederland (2014).

350 miljoen leden heeft LinkedIn inmiddels. Daarvan zijn ruim 5,3 miljoen Nederlandse LinkedIn-profielen. In 2014 is LinkedIn in Nederland gegroeid met 12 procent. Het was hiermee vorig jaar één van de sterkst stijgende social mediaplatformen. LinkedIn is een effectief middel om een politiek/zakelijk netwerk op te zetten. Helaas beschikken een groot aantal bestuurders (nog) niet over een profiel of deze is heel summier. Die profielen worden veelal passief gebruikt ondanks dat LinkedIn een uitstekende plek is om te netwerken en je te profileren. Graag licht ik toe hoe je als bestuurder effectief gebruik kunt maken van LinkedIn.

De meerwaarde van LinkedIn voor CDA-bestuurders

LinkedIn profiel met media elementen.
LinkedIn profiel met media elementen.

Linkedin is een netwerk en bij netwerken zijn diverse activiteiten vereist. Zo kan je met behulp van je statusupdate laten zien waar je mee bezig bent. Als bestuurder is het een goed middel om je netwerk te informeren over je werkbezoeken, gedane voorstellen in bijvoorbeeld een gemeenteraad of andere activiteiten.

Opzetten van een professioneel profiel

Om op LinkedIn actief te zijn is een professioneel profiel een eerste vereiste. Cruciale aandachtspunten hierbij zijn: een goede profielfoto, een overzicht van recente werkzaamheden waaronder vrijwilligerswerk, skills en interesses.

Het is mogelijk om media aan je ervaring te koppelen. Dit kan een flyer, website, foto of presentatie zijn. Het koppelen van media is een effectief middel om je via je profiel te profileren.

Do’s en dont’s

Het is vooraf handig om je te realiseren dat LinkedIn een ‘zakelijk’ netwerk is en geen sociaal mediaplatform voor vrije tijd.

Do’s Dont’s
1. Kies een professionele profielfoto. 1. Vakantiefoto’s, zonnebrillen of groepsfoto’s delen op Linkedin.
2. Juiste functietitel om omschrijving gebruiken. 2. Overdaad schaadt; meerdere updates per dag moet je niet doen.
3. Vul je profiel op je juiste wijze. Samenvatting, elevator pitch, etc. 3. Negatief uitlaten op Linkedin. Een negatieve reactie valt meer op, maar heeft een vervelende bijsmaak.
4. Deel je kennis door juiste status updates, posts en participatie in groepen. 4. Niet reageren op uitnodigingen. Of een uitnodiging verwijderen. Deze kan altijd nog van pas komen.
5. Betrek jouw netwerk bij vraagstukken of onderwerpen. 5. Uitnodigingen/nieuwsbrieven versturen naar al je contacten.

De lijst bevat slechts de belangrijkste aandachtspunten.

Heeft participeren zin en levert het een bestuurder iets op?

LinkedIn ProfielOmdat het een netwerkplatform is, biedt LinkedIn je veel mogelijkheden om te participeren binnen je eigen netwerk en daarbuiten. Op dit moment kent LinkedIn in Nederland 83.307 Nederlandstalige groepen (+4% in 2014) om in te kunnen participeren.

Met name groepen op het gebied van vacatures en ZZP-opdrachten zijn erg populair. Lokale en regionale groepen zijn een prima plek om te participeren. Ook is participatie binnen de groepen van VNG, Raadslid.nu, etc. mogelijk om met collega-raadsleden uit Nederland te discussiëren. Less is more. Sluit je daarom aan bij maximaal vijftig groepen. Focus op kwalitatieve bijdragen. Kies de juiste groepen om in te participeren!
Zelf participeer ik in groepen van het CDA, VNG groepen en algemene raadsledengroepen naast vak gerelateerde groepen.

Eenprocentregel

De eenprocentregel is de internetregel bij uitstek. Ook bekend als 90-9-1 regel.
De eenprocentregel is de internetregel bij uitstek. Ook bekend als 90-9-1 regel.

Ben je bekend met de eenprocentregel? Deze theorie gaat ervan uit dat één procent van de groepsleden berichten schrijft, negen procent op deze berichten reageert en negentig procent alleen maar leest. Uit ervaring weet ik dat in de praktijk deze regel ook opgaat. Als je werkelijk actief wilt participeren kun je ernaar streven om eerst tot de negen procent te behoren en later tot de één procent.

Start een discussie

LinkedIn schrijft zelf dat een goede discussie bestaat uit een titel van maximaal 140 tekens, detailinformatie met meer context en een link naar extra informatie.

Blijf altijd jezelf in een discussie op LinkedIn. Wel is het goed om te variëren in het deponeren van stellingen/vragen. Een ‘gewaagde stelling’ kan bijvoorbeeld tot meer reacties leiden dan een vlakke stelling.

Delen van kennis/informatie binnen je netwerk

Naast het deelnemen aan groepen biedt LinkedIn de mogelijkheid om statussen te delen of door ‘posts’ te schrijven. Het delen van berichten of het schrijven van ‘posts’ is een prima methode om je zichtbaarheid te vergroten. Inmiddels zijn er ruim één miljoen personen die deze ‘posts’ schrijven op LinkedIn.

Zonder professioneel profiel geen participatie!

Dat delen van kennis het nieuwe werken is, is bij veel personen doorgedrongen. Bestuurders kunnen hier nog een slag winnen. LinkedIn is een prima middel om te participeren en kennis te delen, maar voor sommige bestuurders is dit nog een stap te ver.

Ik raad je van harte aan om je eigen profiel en de wijze van participatie te onderzoeken en daarin de eerste stappen te gaan zetten.

[box type=”info”]Dit artikel is onlangs verschenen in het CDA Bestuursforum welke wordt verspreid onder alle bestuurders die namens CDA actief zijn.[/box]
Participatie als bestuurder op LinkedIn
Getagd op:             

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *