Notice: Trying to get property of non-object in /srv/home/afrit35nl/domains/afrit35.nl/htdocs/ruben/wp-content/plugins/wordpress-seo/frontend/schema/class-schema-utils.php on line 26

Op Twitter las ik enige tijd geleden een bericht van CDA Tweede Kamerlid Mirjam Sterk waarin zij melding maakt dat het CDA de SMS diensten wil aanpakken.

[..] CDA wil sms-diensten aanpakken desnoods via wet. Geen ongewilde abonnementen meer…

Een fantastisch initiatief, aangezien veel Nederlanders hier last van hebben. Vandaag (22 januari 2010) heeft het ministerie van Economische Zaken middels een brief aan de Tweede Kamer bekend gemaakt dat er een nieuwe wet komt die deze SMS-diensten gaat aanpakken. Dit betekend dat er forse aanscherpingen komen van de SMS gedragscode.

Zelf ben ik enige tijd geleden ook het slachtoffer geworden van SMS berichten die afkomstig waren van 7766 Puzzel. Ongeacht dat ik de tekst ‘PUZZEL STOP’ had gestuurd bleef ik SMS berichten ontvangen van 7766. Na contact met de helpdesk van mijn provider T-Mobile werd de oplossing gegeven door mij te verwijzen naar de dienst SMS dienstenfilter.  Hier werd duidelijk dat je een SMS kan sturen naar 1555 om de berichten van 7766 te stoppen. Helaas heeft dit mij wel totaal € 5, 29 (4 x 1,26 + 1 x 0,25) gekost en dat is zonder mijn goedkeuring van mijn rekening afgeschreven. Deze kosten zijn helaas niet te verhalen op de provider.

Hoewel ik blij ben dat T-Mobile mij heeft gewezen op eerder genoemde dienst had het in het beginsel helemaal niet zover mogen komen. Hoe kan een telecommaatschappij zonder goedkeuring van een klant geld inhouden voor ongevraagde SMS berichten? Dit wordt nu gelukkig opgepakt in de wetgeving waarin de volgende uitgangspunten zijn gemeld:

  • vooraf moet glashelder zijn dat men een sms-abonnement aangaat, wat de kosten zijn en wat men dan vervolgens krijgt;
  • geen diensten meer die niet waarmaken wat is beloofd;
  • er komt een laagdrempelig systeem van geschilbeslechting dat naar het gehele proces achter de diensten kijkt;
  • de betaling voor sms-diensten kan bij conflicten over de rekening eenvoudig en direct worden opgeschort, totdat er duidelijkheid is over de juistheid van de klacht;
  • partijen die zich niet houden aan de code komen op een ‘zwarte lijst’. De telefoonmaatschappijen mogen dan geen gelden meer innen voor bedrijven die op die lijst staan;

Fantastisch dat er nu een wettelijk kader komt waarin dit allemaal geregeld wordt en hoop dat we hierdoor niet meer lastig worden gevallen met ongevraagde diensten. Het is hopen dat de wet snel wordt goedgekeurd, voor diegene die alsnog af willen van de SMS berichten van 7766 kan ik alleen maar adviseren om ofwel contact op te nemen met je telecom provider of middels SMS dienstenfilter.

Voor meer informatie rondom de voorgenomen wetgeving kan verwijs ik je naar de veelgestelde vragen bij het Ministerie van EZ.

SMS-diensten (zoals 7766) aanpakken met wetgeving
Getagd op:            

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *