Onlangs viel het mij op dat bij het bezoeken van de Telegraaf, Weeronline en diverse buitenlandse websites dat ik werd achtervolgd door de Wehkamp advertenties. Elke website die werd bezocht werden diverse artikelen van de Wehkamp getoond die ik recentelijk had bekeken op hun website. Je krijgt het gevoel dat je gestalkt wordt door een winkelketen die je maar erg graag tot een aankoop wil dwingen. Deze marketingvorm heet ‘retargeting‘, je laat hiermee op websites van derden advertenties zien die aansluiten op het surfgedrag op je eigen site.
De manier hoe er door de Wehkamp gebruik wordt gemaakt van ‘retargeting‘ is erg agressief. Google maakt bijvoorbeeld ook gebruik van deze marketingvorm, maar dit komt veel minder agressief over. Zelf ervoer ik dit al onprettig hoe Wehkamp mij hun artikelen aan het tonen was.
Leuk, maar hoe kom je ervan af?
Wehkamp maakt in hun geval gebruik van de dienstverlening van Criteo en zij bieden op hun website een mogelijkheid om je af te melden (opt-out) voor deze marktetingvorm. Via deze website kwam ik er echter achter dat je je via de Network Advertising Initiative voor alle partijen kan afmelden die zich met ‘behavioral advertising’ bezig houden. Een andere manier om te zorgen dat er geen advertenties meer getoond worden is door gebruik te maken van diverse advertentie blokkeerservices die ervor zorgen dat er geen ‘cookies’ worden opgeslagen en dat er advertenties worden getoond.
Een ’toon-mij-niet-register’?
In navolging van het bel-me-niet register zou het een mooie gedachte zijn dat je je kan aanmelden bij een online register die ervoor zorgt dat je gegevens op deze manier niet gebruikt mogen worden. Helaas zal dit niet de oplossing zijn aangezien je dan wederom ergens je gegevens achterlaat. In alle gevallen blijft het verstandig om goed de algemene voorwaarden te lezen wanneer je ergens je gegevens achter moet laten. Daarnaast kan je er altijd voor kiezen om ‘cookies’ uit te zetten in de webbrowser waardoor je al een groot deel van deze (ongewenste) advertenties kan voorkomen.
Het is goed dat de partijen een afmeldservice bieden, maar het blijft erbij dat je het zelf in de hand heb hoe je hiermee omgaat.
Ik denk dat de meeste mensen niet het geduld hebben om hier mee om te gaan. Als ze het zoeken dan komen ze hoogstwaarschijnlijk hier terecht en dat is handig 🙂
Dank je wel voor deze publicatie. Ik werd gek van die Wehkamp advertenties. Geen goede reclame voor Wehkamp.
Pingback:Geen terugkerende advertenties door het volg-mij-niet-register